< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע // מפגש: תרבות סטודנטים בישראל בשנות ה-60 וה-70: מקונפורמיזם ממלכתי לחדשנות תרבותית ומחאה חברתית (דורון תימור) (סדרת מעברים - ההיסטוריה של האקדמיה) [מקוון] 28.3.22

Message URL: https://www.hum-il.com/message/2032401/

שלום רב,

אני מתכבד להזמינכם למפגש הבא בסדרת ההיסטוריה של האקדמיהתרבות סטודנטים בישראל בשנות ה-60 וה-70: מקונפורמיזם ממלכתי לחדשנות תרבותית ומחאה חברתית.  מפגש עם ד”ר דורון טימור. יום שני, ה-28 במרץ, 2022, משעה 18:00 עד 19:00. קישור לזום כאן.

 

 

ההרצאה עוסקת בסטודנטים בישראל, שהפכו בעשור השלישי למדינה לקבוצה מרכזית בחברה שהשפיעה על שינויים מרכזיים שהתקיימו בה, הן בזירה הפוליטית והן בזירה התרבותית. הסטודנטים הושפעו מתרבות הסטודנטים שהתפתחה בקמפוסים רבים בעולם המערבי כחלק מ”תרבות הנגד” והתאפיינה באופי אופוזיציוני ואידיאליסטי שכלל תביעה לשינוי המרחב הציבורי ולכינונה של חברה מוסרית, וגיבשו תרבות מקומית ייחודית שהתאפיינה בתסיסה פוליטית ובתביעה לסדר אזרחי חדש. הם ביקרו את הנהגת המדינה בטענה שזו הפסיקה לפעול למען טובת הכלל, היו שותפים ליצירה תרבותית חדשה ותבעו השפעה גדולה יותר על ניהול האוניברסיטאות. בתקופה זו הסטודנטים זנחו בהדרגה את גישת “הקונפורמיזם הממלכתי” שהתפתחה על ידם בשנות ה-50 ובראשית שנות ה-60 והתאפיינה בהתגייסות למען מה שהוגדר כמשימות הלאומיות של המדינה הצעירה – וגיבשו תרבות סטודנטיאלית דינאמית, ביקורתית וחדשנית. בזירה הפוליטית, הביקורת כלפי מפא”י ונציגיה באגודות הסטודנטים באה לידי ביטוי בתמיכה הולכת וגוברת בתנועת ה”חרות” ובנציגיה בקמפוסים. כתוצאה מכך, תאי הסטודנטים של “חרות” גרפו ניצחונות סוחפים בבחירות לאגודות הסטודנטים ולהתאחדות הסטודנטים הארצית, שהיו ניצחונותיה הפוליטיים הראשונים של התנועה. מובילי הניצחונות הללו, ביניהם אהוד אולמרט, רוני מילוא ולימור לבנת, הפכו במהרה ל”צעירי הליכוד” ושימשו תפקיד מרכזי במהפך הפוליטי שהתרחש בבחירות לכנסת התשיעית במאי 1977. במקביל, התחזקה התמיכה בתנועה שנתפסה ככזו שמייצגת ישראליות חדשה, עדכנית ומוסרית, שעשויה להחליף את המודל המיושן והמסואב בהובלת תנועת העבודה. בזירה התרבותית, הסטודנטים תרמו רבות לפיתוחה של הכתיבה הסאטירית בעיתונות הישראלית. החלוץ בתחום היה חנוך לוין, שכתב את “דף האחוריים” בעיתון הסטודנטים של אוניברסיטת תל-אביב, ותקף בחריפות את הממסד בסוגיות חברתיות ומדיניות. בעקבותיו, פורסמו מדורי סאטירה בכל עיתוני הסטודנטים כשבין הכותבים היו קובי ניב, אפרים סידון, ב. מיכאל ויעקב רוטבליט. חלקם, המשיכו בפועלם גם לאחר תקופת לימודיהם וייסדו את חבורת “ניקוי ראש”. במקביל, התפתחה “תרבות נגד” ישראלית שכללה הקמת להקות רוק ותביעה לפתיחות תרבותית שכללה שימוש בסמים. סוגיה תרבותית חשובה נוספת שנידונה במחקר היא תרומתם של הסטודנטים להיווצרות תרבות שכול אלטרנטיבית לאחר מלחמת יום הכיפורים שהיוותה את נקודת השיא במשבר האמון של הסטודנטים בממסד וזאת לאחר שחרף התגייסותם הרבה של סטודנטים לשירות המילואים והאבדות הרבות שספגו, נפתחה שנת הלימודים בעוד אלפים רבים נמצאים בשירות פעיל בסיני.

 

ד”ר דורון טימור הוא חוקר ב”יד טבנקין” וב”מכון לחקר הקיבוץ” באוניברסיטת חיפה ומלמד באוניברסיטה הפתוחה. עוסק בתרבות סטודנטים בישראל ובעולם ובחקר קהילות שיתופיות וקיבוצים. מאמרו על התחזקות הסטודנטים חברי הליכוד בשנות ה-60 וה-70 פורסם באחרונה בכתב העת “Israel Studies”. עבודת הדוקטורט שלו בהנחיית ד”ר אורי כהן מאוניברסיטת תל-אביב עסקה בתרבות סטודנטים בישראל בעשור השלישי למדינה

 

 

 

למחקר ולהוראה באקדמיה יש היסטוריה מקומית וגלובלית. מהי בדיוק? וכיצד להפוך אותה לחלק חי מתוך העולם המקצועי שלנו? אלו השאלות שהסידרה מבקשת לענות עליהן. הסידרה מפותחת במסגרת תוכנית מעברים לקידום לימודי המחקר בארץ, העשרתם. העמקתם והרחבתם.  היא מכוונת גם להבניה רחבה ומקיפה יותר של “האזרחות האקדמית”.  הבניה שאינה נעשת במסגרת המוסדית הקיימת. קהל היעד הוא כמובן תלמיד ותלמידות מחקר ופוסט-דוקטורנטים אבל גם הסגלים המנהליים והאקדמיים.

 

לפרויקט תולדות האוניברסיטה העברית על ארבעת כרכיו. החמישי ייצא בקרוב. תוכן עניינים ורכישה בהוצאת מאגנס.

 

קהל היעד לסדרה הוא הדור הצעיר (חברי וחברות מעברים), דור ההווה ודור המייסדים. כולנו חברי קהילה אחת.

 

עדכונים שוטפים על פעילות הסדרה ניתן לקבל דרך רישום לרשת מעברים. כל מפגשי מעברים מופיעים בערוץ היוטיוב שלנו שאתם מוזמנים להצטרף אליו. לרשותכם/ן גם פלייליסט של הסדרה.

 

רשימת המפגשים לחודשים הקרובים זמינה בדף הסדרה באתר מעברים. אשמח לקבל הצעות לנושאים נוספים.

 

בברכה,
פרופ’ דוד לוי פאור

בשם משתתפי מעברים.

 

עדכונים שוטפים על פעילות הסדרה ניתן לקבל דרך רישום לרשת מעברים. כל מפגשי מעברים מופיעים בערוץ היוטיוב שלנו שאתם מוזמנים להצטרף אליו. לרשותכם/ן גם פלייליסט של הסדרה.

רשימת המפגשים לחודשים הקרובים זמינה בדף הסדרה באתר מעברים. אשמח לקבל הצעות לנושאים נוספים.

בברכה,
פרופ’ דוד לוי פאור

בשם משתתפי מעברים.

לכל הודעות סדרת מעברים ברמה לחצו כאן.

* (סדרתמעברים)

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added