< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע // תזכורת / הרצאה: האושר בגיל הזהב (דני הורוביץ) [ספריית חברה ת"א, מקוון] 28.3.22

Message URL: https://www.hum-il.com/message/2031100/

המושג אושר קיים זה אלפי שנים כמרכיב עיקרי ברצון האנושי. אין ספור ספרים נכתבו בנושא חשוב זה, אולם מעט מאוד ספרים נכתבו על אודות אושרם של בני גיל הזהב – אלה שפרשו לאחרונה לגמלאות ואלה שצפויים לעשות זאת בשנים הקרובות. בשל כך, דווקא בני קבוצת הגיל בעלי הפוטנציאל להגיע לשיא האושר בחייהם, חסרים את הכלים לכך.

 

“האושר בגיל הזהב” מאת דני הורוביץ, בהוצאת הספרים “אוריון”, הוא ספר מקיף (371 עמודים) וייחודי שמטרתו להכשיר את בני גיל הזהב לקראת היכנסם לתקופה חדשה בחייהם ולהדריכם לשינויים בדרכי החשיבה, בהתנהגות ובאורח החיים שלהם, כדי להשיג את המטרה החשובה ביותר בחיינו: הגדלת האושר האישי.

 

בספר מגוון גדול של המלצות מעשיות אותן יישם ומיישם המחבר באופן אישי שמתבססות על ספרות מקצועית עשירה: מתורות הפילוסופים היוונים וחוכמת המזרח העתיקה ועד לממצאי מחקרים וכתביהם של סוציולוגים ופסיכולוגים מרחבי העולם מתחום מדעי האושר. הדברים מוצגים בתמצות, בפשטות ובדרך ידידותית, בשילוב ציטוטים ותובנות של מיטב אנשי הרוח, הסופרים והמשוררים.

 

בני ה- 60+ נמנים על שכבת גיל שהולכת וגדלה מידי שנה. תוחלת החיים נמצאת בעלייה מתמדת ובישראל של שנת 2018 היא הייתה 81 שנים לגברים (וגבר שפרש מעבודתו בגיל 65 תוחלת החיים שלו מגיעה לגיל של 86 שנה) ו- 85 שנים לנשים. מידי עשור עולה תוחלת החיים בכ- 2.5 שנים נוספות ועד שנת 2045 צפויה אוכלוסיית המבוגרים בארץ לעמוד על 14.6% מכלל תושבי המדינה – כ-1.7 מיליון איש. המשמעות היא שהפורש מעבודה בגיל 67 צפוי לחיות עוד כשליש מחייו. לכן, מן הראוי שבני הגיל השלישי ישכילו לדעת כיצד להיות שבעי רצון במהלך תקופה ארוכה זאת של חייהם.

 

דני הורוביץ נולד בשנת 1946 בתל אביב. למד משפטים ושימש לאורך שנים סגן היועץ המשפטי של התעשייה האווירית לישראל. במקביל עסק ועדיין עוסק במגוון פעילויות התנדבות למען הקהילה המוחלשת. בין היתר, עמד בראש עמותת “ליונס ישראל” והקים את עמותת “נוער רענן” להעסקת נוער בסיכון. בעשורים האחרונים הוא מתמקד בחקר הדרכים להגברת האושר האישי. דני נשוי, אב לשלושה בנים וסב לארבעה.

 

דני: “ספר זה עוסק באושר. אין הוא עוסק בעצב, באומללות, בסבל ובדיכאון, תחושות שאפשר לראותן כתמונת הראי של האושר. העובדה שכמות החומר המקצועי העוסק במצבים נפשיים אלה עולה אלף מונים על זאת שעוסקת באושר לא גרמה לי לשנות את החלטתי לעסוק רק ברגשות ובמחשבות חיוביים, ובעיקר באושר. לתפיסתי, גישה זאת כשלעצמה מעצימה את האושר. האושר הוא מונח ערטילאי, עמום וקשה להגדרה, אך מאז ומעולם כולם מאחלים אותו לעצמם ולאלה שהם רוצים בטובתם. סוקרטס, הפילוסוף היווני הידוע, זיהה את האושר כ’טוב היחיד שאנחנו מחפשים או משתוקקים אליו בזכות עצמו’. אריסטו, שבא אחריו, אף הוא כתב ש’האושר הוא המשמעות והתכלית של החיים ואליו מכוון כל הקיום האנושי'”.

 

“ניתן לאמץ נוסחה פשוטה ביותר לחיים מאושרים: ככל שיפחתו מספר הדברים שאנו עושים מתוך אילוץ ומכאן גם בעצבנות וכעס, ויגדלו מספר הפעילויות שאנו עושים מבחירה ומתוך רצון ומכאן שהם גם ייעשו בהנאה – כך חיינו יהיו מאושרים יותר. אולם, שמאחר שהחיים מאד מורכבים כמו מושג האושר, הנוסחה לאושר אף היא אינה פשוטה”.

 

“חיינו קצרים ויהיה זה בזבוז נורא לא למלא את משאלות ליבנו עכשיו, כי אם לא עכשיו – אימתי? הפנסיה היא תקופה נהדרת להגשים חלומות ישנים, שהחיים האינטנסיביים שניהלנו עד אז לא אפשרו זאת. רצוי שלא נחדל ללמוד דברים חדשים. חשוב שחיינו יהיו מגוונים ועשירים באירועים ובחוויות ושתהיה בהם שבירת שגרה ואפילו הרפתקנות מסוימת. מומלץ לכל אחד לאמץ לעצמו תחביב כלשהו שאותו הוא יבחר לפי נטיות ליבו”.

 

“במקביל להנאות החיים התורמות לאושרנו, עלינו לנהל חיים בעלי תוכן ממשי, כאלה שהם בעלי משמעות. אדם שחי חיים בעלי משמעות הוא זה שפועל כדי לשנות ולשפר את החברה שבה הוא חי, ובמעשיו אלה הוא מותיר את חותמו בעולם. נתינה לזולת היא דרך מצוינת לניהול חיים בעלי משמעות. הצטרפו למעגל העשייה בהתנדבות”.

 

בהתבססו על מחקרים, דני מסכם: “אושר בגיל השלישי לא רק ראוי שיהיה, הוא בהחלט אפשרי. מטרתי בכתיבת הספר “האושר בגיל הזהב” היא לתת את הכלים הנדרשים להאשרת (בספרו דני עושה שימוש רב במלה זו על הטיותיה השונות) בני הגיל השלישי. יש להם כמה יתרונות מובהקים על פני הצעירים מהם, המאפשרים להם, חרף מה שרבים נוטים לחשוב, להיות מאושרים כפי שמעולם לא היו. בידיהם הדבר.”

 

ההרצאה תתקיים ביום ב’, 28.3.22, בשעה 16:00 באולם האורקולי בספרייה.

https://soclib.tau.ac.il/events/Happiness

Message publisher
שלומית גולן, מדור ייעוץ והדרכה, הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך אוניברסיטת תל אביב shlomitgo@tauex.tau.ac.il 03-6409537
Full address
הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך, אוניברסיטת ת"א
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added