< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע // מפגש: הוגנות מגדרית באקדמית - חידושים מאוניברסיטת חיפה (סדרת מעברים) [מקוון] 14.10.21

Message URL: https://www.hum-il.com/message/1100903/

 

שלום רב,

המפגש הבא, במסגרת סדרה המפגשים “מידות טובות, מידות רעות באקדמיה” במעברים, יוקדש להוגנות מגדרית באקדמיה: חידושים מאוניברסיטת חיפה   פרופ’ חנה הרצוג וגב‘ הדס בין אליהו ישוחחו עם פרופ’ שולמית אלמוג וד”ר גל אמיר שיציגו את נייר העמדה החדש של מערך המגדר באוניברסיטת חיפה. יום חמישי ה-14 באוקטובר 2021,  משעה 18:00 עד 19:00.  כתובת הזום למפגש כאן

רקע: נייר העמדה החדש של אוניברסיטת חיפה כולל דיון בספרות האקדמית הרלוונטית מהארץ והעולם ומתמקד בהליך ההוגנות המגדרית המיטבי. “הוגנות מגדרית” הוא מונח המבטא שאיפה לחברה המתנהלת בהתאם לתפיסה המכירה באי-השוויון ההיסטורי בין גברים לנשים, ומחויבת לפעול בצורה נחושה ומושכלת לצורך מיגורו. יעד העל של המערך להוגנות מגדרית, אותו מבקש נייר עמדה זה לקדם, הוא הטמעת חשיבה מגדרית (gender mainstreaming), שמשמעותה בפועל היא שילוב נושא ההשלכות המגדריות כפקטור רלוונטי בכל ההחלטות, הפעולות והתוכניות באוניברסיטה. השגת יעד זה מצריכה הקצאת תקציבים הולמים והרתמות כלל מוסדית להליך מתמשך של ניטור ושיפור, שנייר עמדה זה מסמן את ראשיתו.  לקריאת המסמך ראו קישור זה.

 

פרופ’ שולמית אלמוג היא פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. היא יועצת נשיא אוניברסיטת חיפה, ממונה על קידום הוגנות מגדרית ומנהלת משותפת של הפורום למשפט, מגדר ומדיניות חברתית. פרופ’ אלמוג ייסדה את חקר המשפט והספרות בישראל, ומחקריה עוסקים בו, ואף במשפט וקולנוע, משפט ותרבות ובזכויות נשים וילדים. היא פרסמה ספרים ועשרות מאמרים בישראל, באירופה, בארצות הברית ובקנדה. במקביל לעבודתה האקדמית היא פעילה בהקשר למספר נושאים בעלי חשיבות ציבורית, מופיעה לפני ועדות הכנסת העוסקות במעמד נשים וילדים, חברה בועדות ציבוריות ומסייעת בניסוח הצעות חוק. ספרה החדש -“משהו רוחני זורם כביכול”-  שנכתב יחד עם יאיר אלדן (הוצאת כרמל), בוחן באופן ביקורתי תפיסות שגורות הקשורות למגדר ולהבדלים שמקובל לסמן בין גבריות לנשיות.

 

ד”ר גל אמיר מאוניברסיטת חיפה הוא חוקר היסטוריה משפטית של המעברים השלטוניים בארץ ישראל במאה ה-20. עיקר מחקרו ונושא עבודת התזה ועבודת הדוקטורט, הוא הסדר העדה הדתית (שיטת המילת) הקובע סמכות לבתי דין דתיים בענייני המעמד האישי. כמו כן פרסם, בשיתוף עם פרופסור שולמית אלמוג, מספר מאמרים בנושאים של פמיניזם משפטי, כגון ניתוח פילוסופי ומשפטי של תופעת #MeToo. כיום כותב, בשיתוף עם ד”ר נעמה בן זאב, על עורכי הדין הפלסטינים שפעלו במדינת ישראל בשנות החמישים והשישים. גל אמיר הוא עמית מחקר בפקולטה למשפטים ובמרכז היהודי-ערבי באוניברסיטת חיפה וחבר פורום ההיסטוריוניות במרכז למחקר פמיניסטי ב”אשה לאשה”.

 

גב’ הדס בן אליהו היא המנהלת המדעית של “יודעת” –       מרכז ידע בנושא נשים ומגדר במכון ון ליר בירושלים. היא עוסקת בהטמעת חשיבה מגדרית בקרב קבוצות נשים אקטיביסטיות ובפיתוחן ויישומן של אסטרטגיות לשינוי מגדרי בארגונים. היא בעלת תואר שני בסוציולוגיה מאוניברסיטת ניו יורק ומלמדת שינוי מגדרי בארגונים בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת תל אביב. בעבר כיהנה הדס כראש ענף מחקר במרכז למדעי ההתנהגות בצה”ל. במכון ון ליר הייתה הדס רכזת מחקר במרכז “שוות” לקידום נשים בזירה הציבורית, וחיברה עם ד”ר זאב לרר מדריכים להטמעת חשיבה מגדרית בארגונים

 

פרופ’ חנה הרצוג פרופסור מן המניין (אמריטה) לסוציולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב, ממקימות התכנית ללימודי נשים ומגדר. פרסמה מאמרים רבים בתחומי התמחותה: סוציולוגיה פוליטית-היסטורית, אי-שוויון אתני, לאומי ומגדרי, גזענות, מגדר ידע ופוליטיקה, מתודולוגיה איכותנית ופמיניסטית.  מנהלת שותפה של “שוות” לקידום נשים בזירה הציבורית במכון ון ליר ושל “יודעת” מרכז ידע דיגיטלי נשים דיגיטלי. לקחה חלק בועדות שונות לקידום שוויון מגדרי ביניהן, ועדת שגב (2007) שבחנה את שירות הנשים בצה”ל שהמליצה על שרות מתגייסים לפי יכולותיהם ותכונותיהם ולא מינם,  ועדה לבחינת מגדרית של תקציב המדינה שהמליצה על הטמעת חשיבה מגדרית במדיניות התקצוב (2014 ), שמשה שהמליצה ראשת הוועדה לקידום נשים באקדמיה במשרד המדע.

כלת פרס אמת 2018

 

סידרת המפגשים מידות טובות, מידות רעות באקדמיה בוחנת היבטים שונים באתיקה האישית והמקצועית שלנו בעידן של משברים בריאותיים, כלכליים, טכנולוגיים וגם של הזדמנויות חדשות לשיפור האתיקה האישית והמקצועית.   הסדרה מספקת אפשרות לחשוב על הזהות והאינטגריטי האישי והמקצועי שלנו ואולי גם תספק טריגר לשינוי ולהתחדשות.

 

המוטיבציה לסדרה היא כמובן אזרחות טובה והגונה באקדמיה ובחברה ואני מקווה שהיא תסייע למשתתפים וגם לי ולהבין את עצמנו בצורה טובה יותר ולתת לאתיקה המקצועית והאישית מקום חשוב יותר בחיי היום יום שלנו.

קהל היעד לסדרה הוא הדור הצעיר (חברי וחברות מעברים), דור ההווה, ודור המייסדים.  כולנו חברי קהיליה אחת.

 

הסדרה בעיצוב מתמיד, גמישה ומתפתחת ואני מזמין הצעות לנושאים ואורחים נוספים.  ברצוני להודות למשתתפים ולמעל עשרה עמיתים ועמיתות ששמשו יועצים בלתי פורמליים בהכנת הסדרה.   

עדכונים שוטפים על פעילות הסדרה ניתן לקבל דרך רישום לרשת מעברים אבל גם דרך  ” היומן האלקטרוני של סדרת המידות “. יומן זה מכיל את כתובות הזום למפגשים ומקל על ניהול הזמן והצפייה.  כל מפגשי מעברים מופיעים בערוץ היוטיוב שלנו  שאתם מוזמנים להצטרף איליו.

לרשותכם/ן גם פלייליסט של הסידרה .

בברכה,
פרופ’ דוד לוי פאור

בשם משתתפי מעברים.

* (סדרתמעברים)
You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added