< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע // מפגש: אתיקה במחקר והוראה אקדמיים (יצחק (ינאי) נבו) (סדרת מעברים) [מקוון] 19.5.21

Message URL: https://www.hum-il.com/message/1051700/

שלום רב,

בשבוע הבא שני מפגשים בסדרה: אתיקה במחקר והוראה אקדמיים. בייום רביעי ה-19 במאי 2021, משעה 19:00 עד 20:00.  בהשתתפות:  פרופ’ יצחק (ינאי) נבו, אוניברסיטת בן גוריון בנגב. בהנחיית פרופ’ יוסף ג’אברין , הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון.  הודעה לגבי המפגש השני (יום חמישי ה 20 במאי) עם פרופ’ חביבה פדיה תשלח בנפרד.  בהזדמנות זאת אודה לכם באם תצטרפו לערוץ הוידאו שלנו.  כאן.

בשיחה זו אבחין בין ההיבט הפנימי וההיבט החיצוני באתיקה אקדמית. בהיבט הפנימי האתיקה האקדמית עוסקת בהגדרת יעד הפעילות האקדמית, “הטוב” אותו מכוונת פעילות זו להשיג (בין במחקר ובין בהוראה), ובבירור התנאים הנדרשים, ברמת הפרט, ברמת המוסדות וברמה הציבורית, למימושו של יעד זה. בהקשר זה נדון במקומה של האמת בהגדרת הטוב האקדמי, להבדיל מהגדרות שימושיות יותר של יעדי הפעילות, וכן במקומה של החרות האקדמית בהשגת יעדי האקדמיה. מקיומו של היבט פנימי לאתיקה האקדמית עולה שאלת הצורך בקודים אתיים ספציפיים לאקדמיה, והתועלת או הנזק שביצירת קודיפיקציה מתאימה. בהיבט החיצוני עוסקת האתיקה האקדמית בהשלכות החברתיות, הציבוריות, הסביבתיות והפסיכולוגיות של הפעילות האקדמית, הן בתחום המחקר והן בתחום ההוראה, והמגבלות האתיות שהשלכות אלה מטילות על העיסוק האקדמי. מחקר והוראה אקדמיים מערבים תהליכים רבי עוצמה שהשפעתם מעבר לאקדמיה, לטוב ולרע, דורשת  גם ריסון ובקרה, וככל שרסנים אלה יבואו מתוך האקדמיה עצמה כך ייטב לה מבחינת יכולתה לקיים את יעדיה הכוללים. אציג סוגיות ומקרים בשני היבטים אלה של האתיקה האקדמית. לא אציג מסקנה אחת מחייבת ביחס לסוגיות ומקרים אלה, אלא דרכים להתלבטות ולהתמודדות שרבים חווים תוך כדי עיסוקיהם האקדמיים

פרופ’ נבו מזה כמה חודשים גימלאי המחלקה לפילוסופיה של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. בין תחומי התמחותו: פילוסופיה אנליטית (ויטגנשטיין, קוויין, פאטנם, רורטי), פרגמטיזם אמריקאי (גיימס, דיואי), פילוסופיה פוליטית וחברתית (רולס) ואתיקה יישומית. בתחומים אלו פרופ’ נבו פרסם את מאמריו. ספרו, “אזמל שקהה”, עוסק בביקורת יומרת הפילוסופיה האנליטית ל”סילוק” המטפיזיקה מתחום העיון באמצעות ביקורת השפה. בשנים האחרונות עסק רבות בנושאים של אתיקה ואקדמיה גם בהקשר המוסדי באב”ג.

סידרת המפגשים מידות טובות, מידות רעות באקדמיה בוחנת היבטים שונים באתיקה האישית והמקצועית שלנו בעידן של משברים בריאותיים, כלכליים, טכנולוגיים וגם של הזדמנויות חדשות לשיפור האתיקה האישית והמקצועית.   הסדרה מספקת אפשרות לחשוב על הזהות והאינטגריטי האישי והמקצועי שלנו ואולי גם תספק טריגר לשינוי ולהתחדשות.

המוטיבציה לסדרה היא כמובן אזרחות טובה והגונה באקדמיה ובחברה ואני מקווה שהיא תסייע למשתתפים וגם לי ולהבין את עצמנו בצורה טובה יותר ולתת לאתיקה המקצועית והאישית מקום חשוב יותר בחיי היום יום שלנו.

קהל היעד לסדרה הוא הדור הצעיר (חברי וחברות מעברים), דור ההווה, ודור המייסדים.  כולנו חברי קהיליה אחת.

הסדרה בעיצוב מתמיד, גמישה ומתפתחת ואני מזמין הצעות לנושאים ואורחים נוספים.  ברצוני להודות למשתתפים ולמעל עשרה עמיתים ועמיתות ששמשו יועצים בלתי פורמליים בהכנת הסדרה.

עדכונים שוטפים על פעילות הסדרה ניתן לקבל דרך רישום לרשת מעברים אבל גם דרך  ” היומן האלקטרוני של סדרת המידות “. יומן זה מכיל את כתובות הזום למפגשים ומקל על ניהול הזמן והצפייה.  כל מפגשי מעברים מופיעים בערוץ היוטיוב שלנו  שאתם מוזמנים להצטרף איליו.
לרשותכם/ן גם פלייליסט של הסידרה .

 

פרופ’ דוד לוי פאור

בשם משתתפי מעברים.

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added