< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע // הרצאה: כל ההתחלות - השכלה גבוהה בתקופת טרום עצמאות (אורי כהן) הרצאת פתיחה לסדרת בת "ההיסטוריה והעתיד של האקדמיה" (סדרת מעברים) [מקוון] 17.2.21

Message URL: https://www.hum-il.com/message/1021321/

הזמנת לסדרת שיחות מעברים סביב ההיסטוריה והעתיד של האקדמיה.

למחקר ולהוראה באקדמיה יש היסטוריה מקומית וגלובלית. נדון מהי בדיוק, וכיצד להפוך אותה לחלק חי מתוך העולם המקצועי שלנו. הסידרה מפותחת במסגרת תוכנית מעברים לקידום לימודי המחקר בארץ, העשרתם. העמקתם והרחבתם.  היא מכוונת גם להבניה רחבה ומקיפה יותר של “האזרחות האקדמית”.  הבניה שאינה נעשת כרגיל במסגרת המוסדית הקיימת.  קהל היעד הוא כמובן תלמיד ותלמידות מחקר ופוסט-דוקטורנטים אבל גם הסגלים המנהליים והאקדמיים.  אורחי הסידרה עד כה: ד”ר אורי כהן, גב’ ורדית ארז, פרופ’ מיטשל אש, פרופ’ מנחם קליין,  ד”ר אורית אבוהב, ד”ר לירון שני, גב’ עדי לבני, מר עמית לוי, ד”ר שילה וילקוף, ד”ר אסף זלצר, ד”ר צור שלו, פרופ’ גילי דרורי, פרופ’ יוהן אוסטלינג, פרופ אלכס לובצקי, פרופ’ יצחק גרינברג, פרופ’ עמי וולנסי, פרופ אמילי לוין. מפגשים עם ד”ר יהודית דורי דסטון. פרופ’ קובי מצר, ד”ר מרים סמט, פרופ’ יפעת וויס,  מר ניר חסון, פרופ’ משה משה סלוחובסקי, פרופ חדווה בן ישראל, פרופ’ יאני נבו בהכנה.  התוכנית הקיימת תתעדכן ותורחב כדי לכללול בהמשך מוסדות והיבטים שאינם מופיעים כרגע. ההערות, תובנות והצעות יתקבלו בברכה  ובהערכה.

  1. הרצאת פתיחה: ד”ר אורי כהן,   כל ההתחלות: השכלה גבוהה בתקופת טרום העצמאות, יום רביעי ה 17  בפברואר 2021, שעה 20.00 עד 21.00. דברי פתיחה: גב’ ורדית ארז, יו”ר ועד העובדים המנהליים באונ’ העברית.  כתובת הזום למפגש כאן.

הדיון יתמקד בכינון התשתית המוסדית של ההשכלה הגבוהה בארץ ישראל המנדטורית תוך יצירה של מגוון רחב של מסגרות מחקר והוראה שביקשו לאמץ במהירות וביעילות את המודלים שהתפתחו באירופה: האוניברסיטה העברית, הטכניון בחיפה ומכון דניאל זיו ברחובות. נעמוד על תפקידם של ד”ר חיים ויצמן, ד”ר יהודה לייב מאגנס ופרופ’ אלברט איינשטיין ולצידם רעיונותיו של זאב ז’בוטינסקי וברל כצנלסון ונסיונותיהם לעצב מוסדות חדשים אלה. נקודה מרכזית שתועלה היא השפעתה העצומה של יהדות העולם, בעיקר יהדות ארצות הברית בהקמה ובניהול של המערכות האקדמיות שהובילה בין השאר להתחזקות חסרת תקדים של האוטונומיה המוסדית של האוניברסיטה העברית.

ד”ר אורי כהן, בנם של הלה ולטיף. למד בבית הספר היסודי ‘גאולים’ בחולון ואת לימודי התיכון בפנימיית “בויאר” בירושלים בין השנים 1978-1974. למד סוציולוגיה לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, את ראשית לימודיו לתואר שני החל באוניברסיטת תל אביב ואותם השלים באוניברסיטה העברית בירושלים בהצטיינות. כתב את עבודת התזה והדוקטורט בהנחיית פרופסור משה ליסק וקיבל תואר דוקטור בשנת 2001. נושא עבודת הדוקטורט: “האוניברסיטה העברית בירושלים בעשור הראשון למדינת ישראל: אוניברסיטה בין אוטונומיה אקדמית להסתגלות פוליטית”.  החל משנת 2001 החל להרצות בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מחקריו  עוסקים בייסוד ובהתבססות של מוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כמו גם בהיסטוריה הפוליטית החברתית-כלכלית והרעיונית של מדינת ישראל.  ספרים של אורי כהן בנושא כוללים את    ההר והגבעה: האוניברסיטה העברית בירושלים בתקופת טרום העצמאות וראשית המדינה;  אקדמיה בתל אביב: צמיחתה של אוניברסיטה; מעבדה, מכון מחקר, עיר מדע: ממכון דניאל זיו למכון ויצמן למדע  1949-1935;   אוניברסיטת-אם: האוניברסיטה העברית בירושלים 1967-1948

 

עידכונים ותוספות ניתן לקבל דרך רישום לרשת מעברים (מתאים בעיקר לתלמידי מחקר ופוסט דוקטרנטים) אבל גם דרך היומן האלקטרוני של הסידרה ההיסטורית. יומן זה מכיל את כתובות הזום למפגשים ומקל על ניהול הזמן והצפיה.  כמו כן לרשותכם יומן אלקטורני של כל פעילויות מעברים וגם ספציפית ורק לסידרה “מידות טובות, מידות רעות באקדמיה” .

בברכה

פרופ’ דוד  לוי-פאור

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added