< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

אירוע תרבות // סדרת הרצאות: אֻםּ כֻּלְת'וּם: ״היא עולם״ أُمّ كُلْثُوم: هي دنيا. הרצאה שלישית: אום כולתום כתופעה תרבותית: התקבלותה בקרב מאזיניה וכינונה כדמות מופת [ירושלים] 2.7.19

Message URL: https://www.hum-il.com/message/9061401/

אום כולתום כתופעה תרבותית: התקבלותה בקרב מאזיניה וכינונה כדמות מופת
מרצה: ד”ר פיני איפרגן
סדרת קְשָרִים
אֻםּ כֻּלְת’וּם: ״היא עולם״
أُمّ كُلْثُوم: هي دنيا
הרצאה שלישית
כתרים רבים נקשרו לאום כולתום ותארים רבים הוענקו לה. בין השאר היא כונתה “כוכב המזרח”, “הגבירה של השירה הערבית”, “הקול של מצרים” ו”הדיווה של השירה הערבית”. שמות אלו ואחרים משקפים ניסיון רב שנים לנסח ביטוי קולע שישקף בתמציתיות גבישית את מעמדה יוצא הדופן בתרבות הערבית המודרנית.
בסדרת ההרצאות נבקש להתחקות על האופן שבו התהוותה דמותה של אום כולתום כדמות חד-פעמית, שרישומה ניכר עד היום לא רק בעולם הערבי אלא גם בישראל. נעשה זאת על ידי שילוב של שני אופני דיון: מושגי והיסטורי. בדיון המושגי נתוודע לתיאוריות הגותיות שבמרכזן הניסיון להסביר כיצד מתהוות דמויות מופת בתרבות, ומהו שמעניק להן הילה של חד-פעמיות. בדיון ההיסטורי נעקוב אחר התפתחותה של אום כולתום מזמרת צעירה המוּכרת באזור הספָר הכפרי המצרי, לדמות ששמה הולך לפניה ברחבי מצרים ובעולם הערבי כולו.
הבנת מעמדה של אום כולתום מחייבת, מלבד ניתוח סיפורה האישי, גם בחינה של קשריה האמנותיים והמקצועיים: המשוררים והמלחינים שחיברו את שיריה, הנגנים שניגנו אותם בהופעות חיות ובאולפני הקלטות, וסוכני תרבות אחרים שהיה להם תפקיד הן בתיווך בינה ובין הקהל הן בכינונה כדמות אייקונית. לכן, סדרת ההרצאות תבקש לשפוך אור גם על המערך המורכב והעשיר הזה, שבלעדיו אותה תופעה תרבותית לא הייתה מתרחשת. לבסוף, נראה כיצד מעמדה של אום כולתום כאייקון תרבותי הלך והתעצם מתוך המפגש עם קהל מאזיניה והשפעתה עליהם, השפעה ההולכת ונמשכת זמן רב לאחר מותה.

http://bit.ly/2Z0DPwr

האירוע יתחיל בשעה 18:00

Message publisher
איל עפרון מתאם פעילות לציבור, שיווק וקשרי חוץ מכון ון ליר ירושלים eyale@vanleer.org.il 02-5605282
Full address
מכון ון ליר בירושלים, ז'בוטינסקי 43, ירושלים, ישראל
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added