< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // לסדנה: סדנת חוקרים - סיום הנוכחות היהודית בארצות ערב ואיראן [יד בן צבי / ירושלים 03/24] דדליין=9.2.24

Message URL: https://www.hum-il.com/message/4012601/

 קול קורא לסדנת חוקרים
עיון מחדש בסוגיית סיום הנוכחות היהודית בארצות האסלאם
יום שני, ח’ באדר ב תשפ”ד, 18 במרץ 2024

תהליכי סיום הנוכחות של קהילות יהודיות בארצות האסלאם, תופסים מקום בשיח הציבורי בישראל והיבטים שלהם נדונים במגוון הקשרים. בין היתר נדונות שאלות הקשורות בזהות ובזכרון, בתהליכים היסטוריים מקומיים וגלובליים, בזיקות שבין הקהילות היהודיות בארצות המוצא ובין קהילות אלו בהווה, וביחסים שבין ישראל לבין המרחב הגיאוגרפי והתרבותי שבתוכו היא נמצאת. כחלק משיח זה, חוקקה כנסת ישראל במרץ 2014 את חוק “יום לציון היציאה והגירוש של יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן”, ובשנה שעברה יזם המשרד לשוויון חברתי בשיתוף פעולה עם מכון בן-צבי את הקמתו של אתר אינטרנט, המוקדש לנושא סיום הנוכחות היהודית בארצות האסלאם.
הגירת היהודים באמצע המאה העשרים מארצות האסלאם היא תהליך דרמטי ששינה את פניהם של הקהילות היהודיות במזרח התיכון ובצפון אפריקה לבלי היכר. תהליך זה התרחש בגלי הגירה נפרדים בפרק זמן מצומצם יחסית של כשלושה עשורים – מתום מלחמת העולם השנייה ועד לאמצע שנות השבעים של המאה העשרים. התוצאה של תהליך זה הייתה התרוקנותן של אותן ארצות מהיהודים שחיו בהן במשך מאות בשנים. באחדות מהן הצטמצמה מאוד הנוכחות של יהודים, ואילו באחרות, הסתיימה לגמרי.
בעשורים האחרונים חלו התפתחויות חשובות במחקר של יהודי ארצות האסלאם בכלל, ובנושא של סיום הנוכחות של קהילות יהודיות בארצות אלו, בפרט. גישות מתודולוגיות חדשות מצאו את דרכן אל המחקר, ולצדן העמיק הדיון וגם הפולמוס מסביב לסוגיות שבלב לבו של התחום. אנו מבקשים לשתף את ציבור החוקרות והחוקרים בעשייה של מכון בן-צבי, ולקיים סדנת מחקר שתוקדש לנושא, ובה יוצגו ויידונו סוגיות תמטיות ומתודולוגיות כגון: מגמות במחקר; בין פליטות להגירה; טרמינולוגיה; נתונים אמפיריים ופרשנות; זהות וזיכרון; ועוד.
הסדנה תתקיים ביום שני, 18 במרץ, 2024 ביד יצחק בן-צבי, ובמסגרתה יתבקשו המשתתפות.ים להציג הרצאות קצרות (באורך של עשר עד חמש עשרה דקות) בסוגיה לבחירתם/ן. אפשר להציע נושא רוחב, או מקרה פרטי הזורה אור על סוגיה עקרונית רחבה יותר. בתום כל אחת מן ההרצאות הקצרות יתקיים דיון בסוגיה שהוצגה. מטרתו של יום העיון היא לפרוש תמונה רחבה ככל האפשר של הסוגיות הניצבות בלב השיח המחקרי על הנושא. ביום העיון יוצג בקצרה גם אתר האינטרנט, שנמצא בתהליך בנייה, ומציע בשלב זה תשתית להמשך העבודה על היבטים שונים הקשורים לנושא. אנו שואפים לחשוב יחד עם ציבור החוקרות והחוקרים על האופן שבו ניתן יהיה להשתמש בידע המחקרי הרחב שקיים בתחום, ולתווכו לקהל הרחב באמצעות אתר האינטרנט.



אנו מתכבדים להזמין את ציבור החוקרות והחוקרים להגיש הצעות לסדנת העיון, בצירוף קורות חיים אקדמיים, עד לתאריך ה-9 בפברואר 2024. את ההצעות יש לשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני לגב’ חיה סיגל בכתובת: mbz@ybz.org.il . נא לציין בכותרת המייל: ‘סדנת חוקרים – סיום הנוכחות היהודית בארצות האסלאם’.

בברכה,
פרופ’ מרים פרנקל, ראשת מכון בן-צבי
ד”ר אסף תמרי, סגן ראשת מכון בן-צבי
פרופ’ חיים סעדון, ראש מרכז תיעוד יהודי צפון אפריקה בתקופת מלחמת העולם השנייה
ד”ר ימית רחמן-שרירא, רכזת פרויקטים

 

Message publisher
אפרת אבן Efrat Even רכזת מנהלה Administrative Coordinator מכון בן-צבי לחקר קהילות ישראל במזרח The Ben-Zvi Institute טל: 02-5398844 tel: פקס: 02-5612329 fax: mbz@ybz.org.il
Full address
יד בן צבי, אבן גבירול 14, ירושלים
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added