< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

פרסום // מאמר: האם הנאצים קבעו מיהו יהודי? זהות יהודית, זכרון השואה והסיפור מאחורי חוק השבות (נתנאל פישר) [אנגלית / מקוון]

Message URL: https://www.hum-il.com/message/3091111/

 Netanel Fisher (2023) Did the Nazis determine who is a Jew? Jewish identity, Holocaust remembrance and the true story behind Israel’s law of return, Politics, Religion & Ideology, 24:1, 1-29, DOI: 10.1080/21567689.2023.2190894

הרעיון שהנאצים הכתיבו (בדיעבד) מי ראוי להיחשב כיהודי במדינת ישראל הוא רעיון נפוץ. קווי הדמיון לכאורה בין חוקי נירנברג לחוק השבות חיזקו את הטענה שהאנטישמיות היא הבסיס להגדרת יהדות בישראל. המטרה העיקרית של מחקר זה היא להפריך מיתוס מוטעה זה ולהראות כיצד הגדרת ההשתייכות היהודית בחוק השבות לא התבססה על היפוך החקיקה הנאצית אלא על השקפות יהודיות אורגניות חיוביות. המטרה השנייה היא להציג את הנרטיבים המקוריים שעמדו בבסיס החוק ולהראות כיצד התפתח מיתוס נירנברג המוטעה.
במהלך שנות ה-50, האבות המייסדים של ישראל התייחסו לשאלת ‘מיהו יהודי’ במונחי לאומיות יהודית חילונית חיובית. הדור הבא (1970) אימץ הגדרות דתיות יותר תוך התייחסות למציאות המתפתחת של נישואין מעורבים. בשני המקרים, קובעי המדיניות לא ראו את הרדיפה האנטישמית ואף לא את השואה כבסיס להגדרת השתייכות יהודית. רק משנות ה-90 ואילך, בשל הצורך לתת לגיטימציה להגירה מסיבית של לא-יהודים, החל “מיתוס נירנברג” להשתרש. בנוסף, הופעתה של השואה כאייקון מוסרי בינלאומי וכמקור מרכזי לזהות יהודית וישראלית, תרמה לקבלתו של המיתוס.

The idea that the Nazis dictated (retrospectively) who should be considered a Jew in the State of Israel is widespread. Apparent similarities between Nuremberg and Israel’s Law of Return have reinforced the claim that anti-Semitism is the basis for defining Israel’s Jewishness. This study’s primary goal is to refute this prevailing false understanding by demonstrating how Israel’s Jewishness was not based on the reversal of Nazi laws but on positive organic Jewish outlooks. The second goal is to present the original narratives and show how the fallacious Nuremberg myth has evolved. During the 1950s, Israel’s founding fathers addressed the ‘Who is Jew’ question in terms of positive secular Jewish nationalism. The next generation (1970) adopted more religious definitions while being attentive to the evolving inter-marriage reality. In both cases, policy makers saw neither anti-Semitic persecution nor the Holocaust as the basis for defining Jewish affiliation. Only from the 1990s on, due to the need to legitimize the massive immigration of non-Jews, did the ‘Nuremberg myth’ begin to take root. In addition, the emergence of the Holocaust as a global moral imperative icon and a major source of Jewish and Israeli identification, contributed to the acceptance of the myth

https://www.tandfonline.com/eprint/B2IE8FUJ8GDZIWASD8X7/full?target=10.1080/21567689.2023.2190894

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added