< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // לכנס: ביקורת התבונה הדיגיטלית: קשיים ואתגרים במדעי הרוח הדיגיטליים והחישוביים [הפתוחה / ת"א 10/23] דדליין=1.9.23

Message URL: https://www.hum-il.com/message/3080701/

התרבות האקדמית מעודדת אותנו בדרכים שונות ומגוונות להבליט הצלחות, הישגים, חידושים ופריצות דרך. אירועים שגרתיים כגון השתתפות בכנסים, הגשת מועמדות למלגות, כתיבת הצעות מחקר לקרנות, הגשת תיקים אישיים לקידום, ואפילו פרסום מאמרים וספרים – כל אלה מזמינים אותנו שוב ושוב לעצב את סיפורנו המחקרי כסיפור של הצלחה: סיפור הנוטה להתגאות – בצדק – בהישגי העבר; ולהבטיח – בזהירות – הישגים עתידיים. קבצי קורות החיים שלנו מציגים את המאמרים שפרסמנו, את התפקידים שזכינו לאייש, ולעולם אינם מזכירים פרוייקטים מחקריים שהגיעו למבוי סתום, רעיונות גדולים-לשעתם שהתגלו כעורבא פרח, או תשובות שליליות שהיו גם הן מנת חלקנו.

המדע, כמובן, ובכלל זה גם המחקר במדעי הרוח, איננו רק סדרה של הצלחות; ותפקידם החשוב של כשלונות ידוע לכל. אלא שהמנגנונים והקודים התרבותיים הבסיסיים ביותר של החיים האקדמיים מקשים עלינו לעתים קרובות להעניק ביטוי רשמי שקוף, מסודר ומפורט, לאתגרים ולחסמים העומדים בדרכנו – למעט אולי באותם מקרים שבהם המוצא ברור לנו מראש ונראה בר-השגה.

תופעה זו מתגלה במדעי הרוח הדיגיטליים והחישוביים, כבכל דיסציפלינה אחרת. אלא שלתחומים אלה יש מאפיינים ייחודיים הנוטים, כך נדמה, להעצים אותה: החיבור בין רוח וטכנולוגיה (או בין ‘ישן’ ו’חדש’); השפעת התרבות העסקית של עולמות ההייטק והיזמות; ההתאמה ה’טבעית’ לשיח המעודד חדשנות ומקוריות; הלחצים מצד ראשי המוסדות האקדמיים ל’עדכון’ מדעי הרוח; הרצון לפרוע את שטר ‘הדבר הגדול הבא’; הצורך במיצוב עצמי אל מול גישות הומניסטיות מסורתיות; הזיקה לנושאים ‘חמים’ כגון בינה מלאכותית ומודלי שפה מתקדמים – כל אלה אורבים לפתחם של מדעי הרוח הדיגיטליים והחישוביים, ומקשים עליהם לספר את סיפורם באופן מורכב יותר.

יום העיון ‘ביקורת התבונה הדיגיטלית: קשיים ואתגרים במדעי הרוח הדיגיטליים והחישוביים’, שיערך בתל אביב ב- 12 באוקטובר 2023, מבקש לספק הזדמנות ליצירת נרטיב ביקורתי ורפלקסיבי יותר, המתמקד בקשיים ובאתגרים האופייניים לתחום; זאת, לאו דווקא על מנת לפתור אותם, אלא על מנת להתעכב עליהם, להמשיג אותם, להבין אותם טוב יותר, ולאמוד כראוי את השפעתם.

על מנת להעניק ליום העיון אופי דיאלוגי ככל האפשר, הוא עתיד להתבסס על הרצאות קצרות (10 דקות הרצאה + 10 דקות דיון) ופוסטרים – ולא על הרצאות ארוכות. יום העיון יתנהל בעברית.

​אנו מזמינים חוקרות וחוקרים בכל השלבים להגיש הצעות להרצאות קצרות או פוסטרים. הצעות אלה צריכות להתמקד באתגר או קושי קונקרטיים מעניינים במיוחד, שעלו בפרוייקט מחקר מוגדר – ובפרט כאלה שלא נפתרו עדיין, או שפתרונם לא היה קל או טריוויאלי, ושיש להם השלכות רחבות ועקרוניות.

הכנס פתוח הן למי שמדעי הרוח הדיגיטליים או החישוביים הוא עיסוקו/ה המרכזי, והן למי שמגיע/ה ‘מבחוץ’ (מהצד ההומניסטי או הדיגיטלי/חישובי) אך עובד/ת בשיתוף פעולה עם מומחים/ות בתחום זה.

לפרטים נוספים ולקישור לטופס הגשת ההצעות, נא עיינו בקול הקורא המלא.

https://bit.ly/Critique-of-Pure-Digital-Reason-Event

Message publisher
איתי מרינברג-מיליקובסקי המעבדה הספרותית / המחלקה לספרות עברית אוניברסיטת בן-גוריון בנגב itay.marienberg@gmail.com
Full address
בית איילה - מרכז האירועים של האוניברסיטה הפתוחה - שד' בן-גוריון 13, תל אביב
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added