< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

פרסום // ספר: אגדה וזיכרון: מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל (אפרת זקבך) [עברית]

Message URL: https://www.hum-il.com/message/1022511/

אפרת זקבך, אגדה וזיכרון: מיתוס יחידה 101 בשיח הציבורי בישראל, יד יצחק בן צבי ומכון בן גוריון, 2021.

הספר מתאר, באמצעות סיפורה של יחידה צבאית, את עיצובה של תודעה קולקטיבית ישראלית ומאיר מזווית ייחודית את התמורות בזהות החברה הישראלית, בסולם הערכים שלה ובדימויה העצמי לאורך שלושה עשורים. הספר בוחן את נסיבות היווצרותו וגלגוליו של מיתוס יחידה 101 וצנחני פעולות התגמול, את הביקורות שסדקו אותו ואת התמורות שחלו בו על רקע שינויים ערכיים בחברה הישראלית למן הקמת יחידה 101 (אוגוסט 1953) ועד סוף מלחמת לבנון הראשונה (1985).

חיבור זה בוחן את החברה הישראלית בציר הזמן ובציר העומק – ציר הערכים והזיכרונות, שכן מיתוס יחידה 101 וצנחני פעולות התגמול עוסק בערכים מרכזיים של החברה הישראלי, בדמותם של צה”ל ושל מפקדיו ובדיוקנה של החברה. למעשה, זהו מיתוס שגיבוריו וערכיו מעוררים גם היום הדים, חיוביים או שליליים, בחברה הישראלית, משום שהוא נוגע בעצביה החשופים ומציב דילמות שבאמצעותן היא בחנה, ועודנה בוחנת, את זהותה: המתח בין השימוש בכוח צבאי לבין ערכי המוסר; מתן הכשר לפעולות צבאיות ותוצאותיהן גם אם היו לא הכרחיות או לא מוצדקות, עידוד רוח הקרבה והתנדבות אל מול עשיית יתר ואי־ציות להוראות. ספר זה תורם להבנת טיבו וגלגוליו של הזיכרון הציבורי הישראלי ולהעמקת ההבנה בדבר תפיסותיה של החברה הישראלית וערכיה המרכזיים עד ימינו.

ד”ר אפרת זקבך היא בוגרת המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר־אילן .מחקריה עוסקים בהיסטוריה חברתית של מדינת ישראל. עבודת הדוקטור שלה, שעליה מבוסס ספר זה, זכתה בפרס ראש הממשלה ונשיא המדינה לשנת תשע”ו.

http://bgri-press.bgu.ac.il/cgi-webaxy/item?239

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added