< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // לכנס: פיקציה 12 – סקס והמסך הקטן [אונ תל אביב 02/22] דדליין=30.10.21

Message URL: https://www.hum-il.com/message/1100411/

פיקציה 12 – סקס והמסך הקטן
הכנס ללימודי טלוויזיה של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע”ש סטיב טיש , אוניברסיטת תל – אביב
8-9 בפברואר, 2022
במוקד הדרמה הקומית חינוך מיני (Sex Education) עומדים אמא, סקסולוגית המחליפה מאהבים, ובן מתבגר ומתוסכל מינית וחברתית. בפרק הראשון, הבן מביים סצינות אוננות במטרה להיתפס על ידי המאהב התורן של אמו. לקראת סוף הפרק, האם חושפת את המזימה: אתה מעמיד פנים שאתה מאונן? היא שואלת. “אתה יכול להפסיק עם זה, אני יודעת שאתה לא מאונן”. עלילה משונה, הגורמת לצופה להתכווץ במבוכה, אבל לאו דווקא משום שהיא מגונה. במובן מסוים אפילו להיפך: נראה שהמועקה של הבן נובעת מכך ששום דבר אינו מגונה. אפשר לקרוא את הפרק כביטוי לסוג חדש של מועקה המלווה את המיניות היום: מועקה שאינה קשורה לאיסורים, בושה ודעות קדומות אלא דווקא להיעדרם, המועקה של החברה המתירנית.
כנס פיקציה 12 : סקס והמסך הקטן מוקדש למערכת היחסים המורכבת בין הטלוויזיה למין, או ליתר דיוק יחסי מין. כנדבך מרכזי של תעשיית התרבות החזותית, הטלוויזיה לקחה מראשיתה חלק בעיצוב התרבות המינית המודרנית ובסקסואליזציה של תרבות הצריכה. בעוד שבעשורים הראשונים של קיומה ליוו אותה המהפכה המינית של שנות השישים, עלייתו של הגל השני של הפמיניזם והתעוררותן של תנועות להט”ביות – הטלוויזיה, שניסתה לפנות “לכל המשפחה”, נטתה למסרים ריאקציונרים, כאשר חריגות מהנורמה הוצגו באופן עקיף ומרומז ו”החריגים מינית” הוצגו רק בתוכניות גטו השייכות לז’אנר תוכניות האירוח היומיות כמו ריקי לייק (Ricki Lake ) וג’רי ספרינג ר (The Jerry Springer Show). עם עליית הדרמות של תחנות הכבלים בתשלום, ובראשן HBO , אשר לא היו כפופות לצנזורה או ל רצון לפנות “לכל המשפחה”, נראה כי העיסוק המפורש במין הפך להיות אחד המאפיינים המרכזיים של “טלוויזיה איכותית”, כפי שזה בא לידי ביטוי בסדרות של HBO דוגמת אוז (Oz) ו סקס והעיר הגדול ה (Sex and the City). מאז, העיסוק הישיר של הטלוויזיה במיניות התעצם, ולעיתים נראה היה שמכלי שמרני ודכאני עברה הטלוויזיה להוביל תפיסות ליברליות ואף רדיקליות יותר, כשהיא מתחילה להתייחס כמעט בנונשלנטיות למין מחוץ לנישואים, מין בין א/נשים ממגדר זהה, מין עם ריבוי פרטנרים ועוד. בשנים האחרונות נראה שהטלוויזיה גם שותפה למהפכה מינית חדשה , המזוהה יותר מכל עם תנועת #me_too ואשר העלתה למודעות ציבורית חסרת תקדים את יחסי הכוחות – האלימים לעתים – הטבועים ביחסים בין גברים לנשים או בין בעלי סמכות לכפופים להם. כך הטלוויזיה , בעקבות הרשתות החברתיות, החלה לעסוק בפגיעות מיניות, אם בז’אנרים מציאותיים-חדשותיים ואם בדרמה הטלוויזיונית , דוגמת לא ייאמן (Unbelievable) ולהרוס אותך (I May Destroy You), אשר החלה לעסוק, יותר מאי פעם, בהטרדות מיניות, בטראומות מיניות וביחסי כוחות המבוטאים במין.
הפוליטיזציה העכשווית של המיניות נמצאת במעמד אמביוולנטי. התפיסה הדומיננטית בשיח הציבורי מציגה את הרגע הזה בזמן כשלב נוסף בהיסטוריה של השחרור ה מיני, ואת תנועת me too כצעד מתבקש, מעשה שהמתין זמן רב מדי בדרך לשחרור המין מיחסי דיכוי. מצד שני, קולות המתנגדים לקונצנזוס מזהים ביחס העכשווי למיניות הקצנה של מגמות נרמול של המין – “מלחמה נגד המין”, ככותרת הספר שערך דייוויד הלפרין. בכנס נבקש לעסוק, בין השאר, במקומה של הטלוויזיה העכשווית במפה המורכבת של הפוליטיקה של המין, בשאלות שקשורות באופן שבו מין ומיניות מוצגים ומופעלים בטלוויזיה, הן על המסך והן מאחורי הקלעים, בדרכים בהן עונג ותשוקה מנוסחים במסגרת הסכמה וכוח, באופנים ש בהם הטלוויזיה משכפלת או מפרקת תפיסות בינאריות של מין, מגדר ומיניות ובהבניה של סובייקטיביות מינית אל מול אובייקטיפיקציה.
על מנת לעסוק בשאלות אלו, אנחנו קוראים להצעות להרצאות וחיבורי וידאו העוסקים בקשרים השונים בין מין וטלוויזיה, והשואבים את הכלים שלהם ממסורת לימודי הטלוויזיה, המחקר הקולנועי וחקר התקשורת, אך גם מדיסציפלינות אחרות: מדעי המדינה, פילוסופיה, חקר הספרות, לימודי תרבות, לימודי מגדר, תיאוריה קווירית, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ועוד. אנו קוראים להצעות שיעסקו , בין היתר, בנושאים הבאים:

• ייצוגים טלוויזיוניים של מין ומיניות

• פורנוגרפיה

• חינוך מיני והנגשת מיניות לילדים ובני נוער בטלוויזיה

• צנזורה ותקינות פוליטית

• הטרדה מינית ו-Me Too

• זהויות מיניות ומגדריות: ייצוג, פרפורמנס, ליהוק, קוויריות ו”קווירבייטינג” (queerbaiting)

• גסויות והומור מיני

• צילום סצנות מין ותיאום אינטימיות

את ההצעות יש לשלוח עד 30.10.21 לתיבת הדואר של הכנס: tv.studies.il@gmail.com . על ההצעות לכלול את שם המרצה, כותרת ההרצאה, רשימה ביבליוגרפית קצרה (בין 3 ל 5 פריטים), שיוך אקדמי ותקציר בן 200 מילה. משך כל הרצאה יהיה 20 דקות.
במקרה של הגשת חיבורי וידאו, יש לכלול את שם היוצר , כותרת העבודה וקישור לצפייה מקוונת, רשימה ביבליוגרפית קצרה (בין 1 ל5 פריטים), שיוך אקדמי ותקציר בן 100 מילה. מומלץ להגיש עבודות קצרות ,ובכל מקרה באורך שלא יעלה על 20 דקות.

סמינר מיוחד: לימודי טלוויזיה וידאוגרפיים
השנה יתקיים במסגרת הכנס סמינר מעשי שיוקדש לנושא לימודי טלוויזיה וידאוגרפיים . משתתפי הסמינר יקיימו שני מפגשים מקדימים בשבועות ש לפני הכנס, ומפגש במהלך הכנס עצמו – עבורם יתבקשו להכין עבודות וידאוגרפיות קצרות העוסקות בטקסטים טלוויזיוניים לבחירתם. הסמינר מיועד לכל מי שיש לו גישה לתוכנת עריכה ביתית וידע בסיסי בעריכה, או נכונות ללמוד באופן עצמאי. המעוניינים להשתתף בסמינר מוזמנים לשלוח קורות חיים לתיבת הדואר של הכנס (tv.studies.il@gmail.com) עד ל30.09.21 . מספר המקומות בסמינר מוגבל.

בברכה,
איתי חרל”פ, נועם יורן, דן ערב, יעל לוי, אריאל אבישר וגל נדלר.

https://www.facebook.com/groups/fikzya

Message publisher
דנה גרין tv.studies.il@gmail.com
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added