< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // לימודי תעודה במוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית [תל אביב] דדליין=1.10.18

Message URL: https://www.hum-il.com/message/8072320/

לימודי תעודה במוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית, מחזור 20

הגלריה לאמנות, אוניברסיטת תל אביב

אודות התכנית
לימודי מוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית בפקולטה לאמנויות של אוניברסיטת תל-אביב נוסדו בשנת 1984 ע”י פרופ’ מרדכי עומר ז”ל, שעמד בראשם עד לפטירתו בשנת2011 . לימודים אלו מהווים את המסגרת האקדמית הראשונה והוותיקה בארץ להוראת האוצרות
עד היום העמידה התכנית תשעה עשר מחזורי בוגרים, המאיישים קשת רחבה של תפקידים במוזיאונים השונים ברחבי הארץ, ורבים מהם אף נושאים בעמדות מפתח.
לאחר השינויים מרחיקי הלכת שחלו במקצוע האוצרות בארבעים השנים האחרונות, הלימודים בתכנית עודכנו לאחרונה, נועדו לעמוד בקו הראשון של חשיבה אוצרותית חדשה, ביקורתית, עכשווית, פורצת גבולות ובוראת דרכי עבודה חדשניים בהקשר לאופני חווית המפגש עם נושאי התערוכה, הצגת האובייקטים, והנאראטיבים ההיסטוריים, האמנותיים, והתרבותיים.
התכנית עומדת בראש תכניות לימודי האוצרות בארץ, ומציעה צוות מורים מקצועי ואקדמי שנמצא בחזית תהליכי החשיבה החדשה באוצרות, בהשראת מוזיאונים מובילים בעולם.
הלימודים נועדו לענות על דרישת חוק המוזיאונים שנתקבל בכנסת בשנת תשמ”ג – 1983, המחייבת את המוזיאונים להעסיק כוח אדם מקצועי בתחום האוצרות, שיהיה אחראי על ניהול האוספים, הפקת התערוכות והפעילויות הנלוות אליהן (ימי עיון, הדרכות וכיוצא בזה(.
התכנית מוכרת על-ידי משרד התרבות והספורט, מינהל התרבות, המחלקה למוזיאונים ולאמנות פלסטית.

במהלך הלימודים, התכנית נוגעת בהיבטים שונים של עולם האוצרות והמוזיאולוגיה, בשאלות של מהי תערוכה עכשווית? מהם נושאים ראויים לתצוגה? מהו אוסף, מהו אובייקט מוזיאלי, ומהי תצוגה עכשווית?
הלימודים יעסקו באוצרות בת-ימינו, שעוסקת בחווית המבקר והשפעה על דרכי חשיבה והתמודדות עם אובייקטים ונראטיבים ויזואליים, כזו שמתמקדת בתהליכים המתקיימים בתוך האוסף ומעבר לו, שעוסקת בשאלות של מיצבים ומיצגים, של עבודה היסטורית ומדעית, של תצוגה רעיונית, ושל עבודה מול אובייקטים.
הקורסים השונים יגעו בהיבטים של חשיבה ביקורתית, היסטוריה ותאוריה של אוצרות עכשווית, מקומו של האוסף, שאלות של שימור, מחקר לקראת תערוכה, יחסי תאוריה ופרקטיקה, ושאלות המפתח העומדות לפתחו של האוצר בפנייתו לתהליך הכנת תערוכה. מעבר לכך, הקורסים היעודיים במוזיאולוגיה יעסקו גם בשאלות מנהליות, חינוך והנגשת חומרי תערוכה לקהל יעד, תכניות נוספות המעשירות את מוצגי התערוכה; הקטלוג ותפקידו המחקרי והמרחיב יבחן מהיבטים שונים כמו גם תהליך המחקר והכתיבה לקראת הכנת התערוכה, הקטלוג והפקתם.
התכנית כוללת גם סיורים וביקורים במוזיאונים ואתרי תצוגה, כמו גם עבודה מעשית (סטאג’) באחד המוזיאונים או גלריות ציבוריות בארץ – בהתאם לנושא או העניין שיש לסטודנט.

התכנית עשירה ופתוחה בפני סטודנטים המעוניינים להתמחות בתחומים שונים של אוצרות ומוזיאולוגיה: אמנות ישראלית, אמנות עכשווית בינלאומית, אמנות קלאסית, ארכיאולוגיה, היסטוריה, אתרי מורשת, מדע, טבע, יודאיקה – או כל תחום אחר שהסטודנט מבקש להתמחות בו.

מטרת הלימודים להקנות חשיבה מעמיקה וביקורתית, ידע מקצועי, ולהכשיר אוצרים לעבודה במוזיאונים או כאוצרים עצמאים שמפתחים ומעלים תערוכות ביוזמתם. כמו כן, התכנית מאפשרת גם לאוצרים ועובדים במוזיאונים להוסיף נדבך נוסף להשכלתם, ולפתח את כישוריהם המקצועיים בכדי ליצור דור חדש של אוצרים המבינים את יצירת האמנות, האובייקט המוזיאלי, התהליך ההיסטורי בהקשר תרבותי וחברתי חדש, מתוכו הם פועלים על מנת לתת למוזיאון מקום מרכזי ובעל חשיבות במרקם החיים החברתיים והתרבותיים בתוכם הוא פועל.

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים כוללת את הקורסים הבאים:

היסטוריות ותאוריות של אוצרות

סוגיות באוצרות עכשווית האוסף – היבטים רעיוניים

סדנאות להכנת עבודת גמר

המוזיאון וקהליו (חינוך, מנהל, יח”צ, וכו’)

האוסף – כלים פרגמטיים

סוגיות חוקיות ומנהליות במנהל המוזיאון

כתיבה מוזיאלית – מאמר, קטלוג, הסברים, כתוביות

בנוסף, במסגרת התכנית יתקיימו הרצאות אורח של מיטב האוצרים והמומחים בתחומי האוצרות והמוזיאולוגיה השונים שיגעו בשאלות ודילמות אוצרותיות, בפעולה הממשית ועבודת המוזיאון השוטפת, תוך ליבון ועיסוק במגמות עכשוויות באוצרות בינלאומית ועוד.
בתום שלושה סמסטרים יבצע כל תלמיד עבודה מעשית (סטאז’) במוזיאון על פי בחירתו, בהיקף של 84 שעות.

ראשת התכנית: ד”ר אילת זהר

מבנה הלימודים
הלימודים נמשכים שנתיים.
שלושת הסמסטרים הראשונים כוללים לימודים עיוניים, והם יתקיימו בימי ד’ בשעות 16:00-10:00בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע”ש גניה שרייבר.
הסמסטר הרביעי יוקדש לעבודה מעשית במוזיאון.

תנאי הקבלה
ללימודי המוזיאולוגיה ואוצרות ביקורתית מתקבלים מועמדים בעלי תואר ראשון, בתחומים של מדעי הרוח ומדעי החברה, בכפוף לראיון אישי. מועמדים המגיעים מתחומי ידע ועשייה שאינם מצוינים כאן, יחויבו להוכיח בקיאות בתחומי הנושאים הנלמדים ולהסביר את המוטיבציה והכוונות בראיון אישי.

https://arts.tau.ac.il/museolo

דף הפייסבוק של התכנית

Message publisher
ד"ר אילת זהר azohar@post.tau.ac.il
Full address
הגלריה לאמנות, אוניברסיטת תל אביב
Map
Sharing and Saving

 

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added