< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

פרסום // ספר: הנה ימים באים: מרחב ואדריכלות בקיבוץ, רגע לפני המשבר (עידית שכנאי רן) [עברית / מודפס]

Message URL: https://www.hum-il.com/message/4010410/

שכנאי רן, עידית (20204). הנה ימים באים: מרחב ואדריכלות בקיבוץ, רגע לפני המשבר. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד

שנות השבעים של המאה העשרים נתפסות כשנים של יציבות יחסית בתנועה הקיבוצית, שנים שקדמו למה שמכונה “משבר הקיבוצים” אשר השפעותיו ניכרות עד ימינו. אולם כפי שעולה בספר חדש שיוצא בימים אלה בהוצאת הקיבוץ המאוחד, מתחת לפני השטח רחשו כבר תהליכי שינוי כלכליים, פוליטיים, חברתיים ואידיאולוגיים; אלה באו לידי ביטוי במתח הולך וגובר אשר הגיע לשיאו במשבר של שנות השמונים.

בספר “הנה ימים באים” מספקת החוקרת והאדריכלית עידית שכנאי רן זווית ייחודית לבחינת השינויים שחלו בחברה הקיבוצית, באמצעות בחינת התמורות שחלו במרחב הבנוי. בין השאר מתואר תהליך תכנון ובניית חדר האוכל החדש בקיבוץ יפעת (שמוצג כמקרה מבחן בספר) שחנוכתו אירעה במקביל להחלטה ההיסטורית על סיום הלינה המשותפת בקיבוץ. לשני האירועים הייתה השלכה דרמטית על הן על המרחב והן על החברה הקיבוצית. הסמיכות ביניהם מלמדת על הווקטורים הסותרים שרחשו בקיבוצים בשנות השבעים – חיזוק הקולקטיב מחד וחיזוק המשפחתיות מנגד – ומספקת דוגמה מאלפת לקשר בין הסדר המרחבי ובין הסדר החברתי.

הספר “הנה ימים באים” משלב תיאוריות מתחומי דעת שונים – סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, גיאוגרפיה ולימודי תרבות – עם תיאוריות וכלי מחקר מתחום האדריכלות. עולה ממנו כי המרחב הפיזי אינו רק מושפע מתהליכים חברתיים ותרבותיים, אלא גם משפיע על עיצובם והשתנותם; שותף פעיל בכינון תהליכים היסטוריים ואידיאולוגיים. זהו ספר החושף באופן רב-שכבתי את הנימים הרבים שקושרים בין האדם לבין המרחבים שבתוכם מתנהלים חייו, ואת האתרים הנסתרים שבהם נפגשים חיי היומיום והאידיאולוגיות הגדולות.

בשנים האחרונות, כאשר קהילות קיבוציות בוחנות את עצמן מחדש, ובמיוחד בתקופה הנוכחית, כאשר יש צורך ממשי בשיקום ובנייה פיזית וחברתית של קיבוצים רבים, וכאשר קהילות שלמות מופרדות מהמרחב המוכר וממוקמות מחדש במרחבים זרים, זווית המבט המוצגת בספר מזכירה כי לצד השיקולים הכלכליים והפוליטיים שעומדים על הפרק יש להביא בחשבון גם את הקשר בין קהילה, הערכים המשמעותיים לה והמרחב שבתוכו מתנהלים חייה.

 

https://www.kibutz-poalim.co.il/%D7%94%D7%A0%D7%94_%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%90%D7%99%D7%9D?bsp=54161

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added