< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // לסיור לימודי: סדנת מחקר של תיאוריה וביקורת - מחשבה מהדרום: לקראת אפיסטמולוגיה מן הפריפריה [ון ליר / ירושלים, ספיר / שדרות 03/20] דדליין=15.12.19

Message URL: https://www.hum-il.com/message/9112022/

קול קורא

לסדנת מחקר של תיאוריה וביקורת

מחשבה מהדרום: לקראת אפיסטמולוגיה מן הפריפריה

2–3 במרץ 2020

במכון ון ליר בירושלים ובמכללת ספיר

 

מועד סופי להגשת מועמדות: 15 בדצמבר 2019

מכון ון ליר בירושלים ומכללת ספיר קוראים לחוקרים ולחוקרות להגיש מועמדות להשתתפות בסדנת מחקר בנושא מחשבה מהדרום, שממנה יצמח גיליון 54 של כתב העת תיאוריה וביקורת

המחשבה הביקורתית ביקשה לערער על מערכי ידע הגמוניים ולפרק מבנים אידיאולוגיים בחברה. ואולם בכך, נטען נגדה, רק ביססה את מיקומה במרכז הבלתי מאותר והשקוף לעצמו שיוצר רעיונות שחלותם כביכול כללית. את התיאוריה – ובכלל זה, את תיאוריה וביקורת – עושים מן המרכז האקדמי והתרבותי: הוא שמעמיד את ה”תיאוריה״ – המושג, הניתוח, הכתיבה – ואילו הפריפריה מספקת את שדה המחקר, את הנתונים האמפיריים, את החוויות וההתנסויות. בעשורים האחרונים נעשים ניסיונות שונים לערער על מבנה זה, ולהפוך את הפריפריה לאתר שממנו נעשית ההמשגה עצמה ובו נוצרים דפוסים אחרים של מחשבה, הגות ויצירה. כאלה הם קריאתו של דיפש צ’קרברטי לערוך “פרובינציאליזציה לאירופה”, הכרזתם של ג’ין וג’ון קומרוף על “תיאוריה מן הדרום”, עיסוקו של אדוארדו ויוויירוס דה קסטרו ב”מטאפיזיקות קניבליות״, טענתו של אשיל במבה בדבר ה”הפיכה לשחור” של העולם ודיונו של בואוונטורה דה סוסה סנטוס ב”אפיסטמולוגיות של הדרום״. מהלכים אלה משרטטים את הדרום הגלובלי כאתר גיאוגרפי שהוא גם סוציו-פוליטי, כלכלי ותרבותי, ומבקשים למצוא בו מהלכים מושגיים ויצירתיים חדשים.

בבסיס סדנת המחקר תוצב השאלה: מהי – או מה יכולה להיות – מחשבה מן הפריפריה? במה היא שונה ממחשבה היוצאת מן המרכז, אפילו זו הביקורתית? האם מדובר במחשבה שמתפתחת מתוך תנאיה של הפריפריה – תנאים של אי-שוויון מבני, של דיכוי מעמדי, אתני או מגדרי, של מחסור ודחק? או שמדובר במחשבה הנוצרת בזיקה למאבקים החברתיים והפוליטיים לשינוי התנאים האלה? האם כל מקום יכול להיות מוגדר כפריפריה, ובלבד שהוא עומד כנגד מרכז כלשהו – כלכלי, תרבותי? ואולי מחשבה מן הפריפריה פירושה ניסיון להעמיד פריפריה שלא כפנטזיה שנוצרת על ידי המרכז, לא מתוך יחסים דיאלקטיים איתו ולא על בסיס פנייה אליו, אלא כמוקד שמארגן מחדש את מרחב הפעולה והמחשבה כולו?

מה בין מחשבה מהדרום למחשבת המזרח – המזרח שכותב את עצמו (חביבה פדיה) או פרספקטיבות מזרחיות לבחינתה של כלל ההיסטוריה היהודית (אמנון רז-קרקוצקין)? באילו אופנים מחשבת הדרום ממשיכה את התיאוריה הפוסטקולוניאלית ואת לימודי המוכפפים? או שמא היא אגף בתיאוריות הגלובליזציה והניאוליברליזם? היכן היא מתמקמת על הציר שנמתח בין הפרטיקולרי לאוניברסלי? והאם בפנייתה אל הפריפריאלי, החלקי והשולי היא אינה דוחקת את עצמה לשוליים, ונותרת חסרת אונים מול התיאוריות חובקות-הכול והניאו-פוזיטיביזם האפירמטיבי של תקופתנו?

סדנת המחקר ״מחשבה מהדרום״ נערכת בהמשך לכנס ״לחשוב מהדרום״ שהתקיים במכללת ספיר במאי 2016.

הסדנה תיערך בימים שני ושלישי, 2–3 במרץ 2020; ביום שני היא תתקיים במכון ון ליר בירושלים וביום שלישי במכללת ספיר. הסדנה מיועדת לחוקרות/ים צעירות/ים ובכירות/ים (דוקטורנטיות/ים ומעלה). ישתתפו בה 10–15 חוקרות/ים מדיסציפלינות שונות במדעי הרוח והחברה שיציגו את עבודותיהן/ם, ובמקביל יתקיימו מושבים שבהם נדון יחד בשורה של טקסטים מכוננים במחשבת הדרום. מסדנת המחקר יצמח גיליון 54 של תיאוריה וביקורת (שעתיד לראות אור באביב 2021).

המעוניינות/ים להשתתף בסדנה מתבקשות/ים לשלוח הצעה שאורכה כ-3-2 עמודים. בהצעה יכתבו המועמדות/ים מהן לדעתם הסוגיות המרכזיות של ״מחשבת הדרום״ ויפרטו כיצד המחקר שלהם נקשר לסוגיות אלה. כן מתבקשים המועמדות/ים להציע טקסט תיאורטי מעניין לקריאה בסדנה ולצרף קורות חיים.

מועד סופי להגשת מועמדות: 15 בדצמבר 2019.

התשובות יימסרו עד 5 בינואר 2020

להרשמה http://bit.ly/2qRO36s

לשאלות אפשר לפנות לכתובת anats@vanleer.org.il

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added