< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

פרסום // מאמר: גיבורה רומנסית, אקטיבית, ומוסרית: פינליה אדלברג ב"אהבת ישרים או המשפחות המֻרדפות" לשרה פייגה מיינקין (מיכל פרם כהן) [עברית]

Message URL: https://www.hum-il.com/message/0010102/

פרם כהן, מיכל. גיבורה רומנטית, אקטיבית ומוסרית: פינליה אדלברג באהבת ישרים או המשפחות המרדפות לשרה פייגה מיינקין. מדעי היהדות, כרך 54 (תש”ף), עמ’ 245-269.

פינליה אדלברג, גיבורת “אהבת ישרים, או, המשפחות המורדפות” (וילנה, 1881) היא הייצוג הספרותי הידוע הראשון של גיבורה אוטונומית, בת-חורין ומוסרית בספרות העברית המודרנית. מחברת הרומן, שרה פייגה מיינקין (1854-1937), הייתה בעצמה האישה הראשונה שפרסמה ספרות בעברית. לנוכח הדרת הבנות מלימוד העברית בחברה היהודית המזרח אירופאית במאה התשע-עשרה, בעצם כתיבתה בעברית, כמו באפיון גיבורתה, ביטאה מיינקין את עמדתה לגבי מצב הנשים בחברה בה חיה מנקודת מבטה הייחודית. פינליה לא רק מאתגרת השקפות מסורתיות על נישואי שידוך ודוגלת באהבה רומנטית, כמו גיבורות אחרות בסיפורת העברית בת הזמן שרובה ככולה נכתבה בידי סופרים גברים, אלא גם מגלמת אלטרנטיבה לקיטוב הסטנדרטי בסיפורת העברית של תקופה זו, בין גיבורות מוסריות אך פסיביות המתוגמלות, ודמויות נשיות פעילות אך בלתי מוסריות הנענשות. מיינקין אתגרה קיטוב זה בכך שסיפקה אלטרנטיבה שלישית: גיבורה פעילה ומוסרית המתוגמלת. הטענה המרכזית של המאמר היא כי אפיונה של גיבורת “אהבת ישרים” הייתה תופעה ייחודית בכתבים עבריים מהמאה התשע-עשרה, כולל אלה של מיינקין עצמה. אפיונה האלטרנטיבי של פינליה הוקע על ידי מבקר הספרות דוד פרישמן (1859-1922); גינויו של פרישמן תרם להיעלמותו של הרומן מההיסטוריוגרפיה של הספרות העברית המודרנית ולאובדנו של הדגם שייצגה פינליה כמודל ספרותי לסופרים מאוחרים יותר.

Pinellia Adelberg, the protagonist of Love of the Righteous, or, the Pursued Families (Vilna, 1881) is the first known literary representation of an autonomous, emancipated, and virtuous heroine in Modern Hebrew literature. Her creator, Sarah Feiga Meinkin (1854-1937), was herself the first woman to publish fiction in Hebrew. Given the exclusion of women from the study of Hebrew in nineteenth-century Eastern European Jewish society, by the very act of writing as well as in her heroine’s characterization Meinkin conveyed her own stance on the position of women in society from her distinct perspective. Pinellia not only challenges traditional views on arranged marriages and espouses romantic love, like other heroines in nineteenth• century Hebrew fiction, but also exemplifies an alternative to the polarization, standard in Hebrew fiction of this era, between virtuous but passive heroines who are rewarded, and immoral but active female figures who are penalized. Meinkin challenged this polarization by providing a third alternative: an active, virtuous heroine who is rewarded. The article’s central argument is that the characterization of the heroine of Love of the Righteous was a unique phenomenon in nineteenth-century Hebrew writings, including Meinkin’s own. The alternative characterization of Piniella was censured by literary critic David Frishman (1859-1922); Frishman’s condemnation contributed to the novel’s disappearance from the literary landscape of modem Hebrew literature and to the loss of Piniella as a literary model for later writers.

http://www.jewish-studies.org/jewishstudies_he

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added