< Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->

קול קורא // מאמרים (כתב עת): הומור מקוון: כתב עת מדעי לחקר ההומור - גיליון מיוחד – הומור ביצירה ובאמנות על השואה (אריה סובר, ערגה הלר) (מקוון / עברית) דדליין לתקצירים=30.4.18

Message URL: https://www.hum-il.com/message/מאמרים-כתב-עת-הומור-מקוון-כתב-עת-מדעי-ל/

קול קורא לגיליון מיוחד (2019): הומור ביצירה ובאמנות על השואה
של כתב העת ‘הומור מקוון’ כתב עת מדעי לחקר ההומור
עורכת אורחת : ד”ר ערגה הלר

בעבור רבים קישור ‘הומור’ ל’שואה’ צורם ומפריע, לעיתים אף נתפס כמה שאינו ראוי. אולם כבר בעדויות של ניצולי שואה, לוחמים נגד הנאצים ומשחררי המחנות, אנו מוצאים לא אחת גילויים של הומור מסוגים שונים: מאירוניה ושנינות ועד הומור שחור.
כיום למעלה משבעים שנים לאחר סיום מלחמת העולם השנייה ושחרור מחנות ההשמדה, כשרבים מהניצולים והלוחמים כבר הלכו לעולמם, נדמה שהיצירה האמנותית על אירועים ועל חוויות מתקופת השואה משירה מעל עצמה מגבלות אתיות בלתי כתובות שליוו אותה במהלך העשורים הקודמים והופכת הומוריסטית מתמיד. נראה כי סרטו של בניני “החיים יפים” (1992) היה אחת מאבני הדרך של השינוי. בנוסף נראה כי ההתייחסות לשואה עוברת מקאנון אחיד ונוקשה של ביטוי אמנותי, המגויס לצרכים ממלכתיים של כינון זיכרון, לצורות חופשיות יותר של ביטוי שאינן מקושרת בהכרח לזיכרון היסטורי/קולקטיבי. למשל, בישראל, אנו נתקלים במערכוני שואה המעוררים שיח מקוטב בחברה, דוגמת “סוכני המסילות” של “החמישייה הקאמרית” בשנות התשעים או “יום *זה לא שואה* הבינלאומי” של “ארץ נהדרת” (2018). לא רק בקולנוע ובטלוויזיה ניכר השינוי. גם בצורות ביטוי ספרותיות וחזותיות גובר ההומור ולצידו הוויכוח על שאלת ההולמות.
לגיליון המיוחד בנושא “הומור ביצירה ובאמנות על השואה” אנו מזמינים חוקרים בתחומי התקשורת, הרוח, החברה והאמנויות לשלוח מאמרים העוסקים בנושאים הבאים:
1. הומור בעדויות של ניצולי שואה – סוגי הומור, רפלקציה ופרשנות;
2. מערכוני שואה במדיה ובקולנוע – בין הגבוה לנמוך, התקבלות ורתיעה;
3. קהלים של ‘הומור שואה’ – מאפיינים, מניעים וצרכים חברתיים/היסטוריים;
4. בין התבוננות הומוריסטית לבין הומור אנטישמי על אודות השואה (‘בדיחות שואה’ והיבטים גזעניים);
5. הומור בנרטיבים מאוירים (רומנים גרפיים, קריקטורות) על אודות השואה;
6. הומור בהתייחסות לשואה בפנייה לקהלים שונים (ילדים/מבוגרים, יהודים/גרמנים וכדומה);
7. קריאה פרשנית של יצירות ספרות/קולנוע/טלוויזיה/אמנות חזותית הומוריסטיות על השואה.
אורך המאמר עד 8,000 מילים; כולל הפניות והערות שוליים. על המאמר לכלול תקצירים בעברית ובאנגלית. להנחיות המלאות ולפירוט שיטת המקורות והציטוטים – ראו הנחיות למחברים בכתב העת (). כתבי היד יעברו שיפוט כמקובל בכתבי עת מדעיים. תאריכי יעד: תקצירים למאמרים יש לשלוח עד 30 באפריל 2018 . מאמרים מלאים יש לשלוח עד 31.8.18 .
את ההצעות יש לשלוח לעורכת הגיליון המיוחד ד”ר ערגה הלר heller@kaye.ac.il

לאתר כתב העת ‘הומור מקוון’: כתב עת מדעי לחקר ההומור

You will get reminders 10 ,5 ,2 days before the event
Event successfully added